Kan man lave en forretnings strategi på 2 A4-sider ?🤔

Svaret er JA, men mange mindre virksomheder vægrer sig mod at bruge tid på at lave en strategi, fordi de har oplevelsen, at meget har ændret sig både inden strategien er implementeret for ikke at sige udført.

Det er synd, for et fokuseret og analytisk strategi-arbejde kan i den grad understøtte virksomhedens vækst og samle medarbejderne omkring de nødvendige indsatser🚀

Jeg faciliterede en strategi-workshop for en mellemstor virksomhed i går. En veloplagt og velforberedt ledergruppe samt bestyrelsen deltog, og arbejdet mundede ud både en langsigtet vision, et konkret formuleret billede af virksomheden på en mellemlang horisont samt en 1-års plan, der er klar til at blive implementeret🎯

Formålet med en strategi er at skabe en klar og struktureret plan, der hjælper virksomheden med at nå sine mål. En strategi definerer, hvilken retning virksomheden skal bevæge sig i, og hvilke handlinger der skal til for at nå derhen. Det er afgørende for at sikre, at alle i organisationen arbejder mod de samme mål og har en fælles forståelse af, hvad der skal opnås.

Når man som medarbejder forstår, hvor virksomheden bevæger sig hen, og hvordan ens eget bidrag hjælper til dette, bliver det ganske enkelt mere meningsfyldt at gå på arbejde🧡

Det overordnede formål med en strategi er at sikre både lang- og kortsigtet succes og bæredygtig vækst. En strategi hjælper med at :

🎯Skabe en klar retning for virksomhedens fremtid
💹Forbedre virksomhedens konkurrenceevne
🏃‍♀️‍➡️Optimere ressource-allokering
💰Sikre tilpasning til markedets ændringer
✔️Forbedre beslutningstagning på alle niveauer

Når jeg faciliterer tilblivelsen af en strategi, fokuserer jeg bl.a. på, hvad der er virksomhedens identitet og drøm:

💡Hvem er vi ?
💡Hvad er vi ?
💡Hvor skal vi hen ?
💡Hvordan skal vi komme dertil ?

Igennem workshoppen stiller jeg 8 spørgsmål, der er udarbejdet til at understøtte refleksion og analytiske diskussioner🤓

”Er man så fastlåst i den retning, der er lagt?” vil mange ejerledere spørge.
Svaret er, at man aldrig er låst!

Forskellen på at have en strategi og ikke at have én er, at uden så driftes virksomheden mere opportunistisk, og det kan være svært at styre indsatsen derhen, hvor den giver den bedste profit. Med en strategi hjælpes virksomhedens ledergruppe og medarbejdere til at sætte sig i førersædet for den vækst, der ønskes og som giver den største profit SAMTIDIG med, at man bliver opmærksom på væsentlige risici, og hvordan man løbende kan foretage ændringer til planen.

Dét værktøj, som jeg tilbyder virksomheder i forhold til at implementere strategien, understøtter kvartalsvise justeringer, så man hele tiden arbejder på dét, der er vigtigst.

Forrige
Forrige

Værdistrøms analyse (VSA) - et stærkt værktøj til optimering🚀

Næste
Næste

Hvad er det egentlig du laver Agnes?